Nieuw Zeeland, land van Peaches&Cream en Wifitanga - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Daniëlle Sturm - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland, land van Peaches&Cream en Wifitanga - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Daniëlle Sturm - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland, land van Peaches&Cream en Wifitanga

Door: Danielle

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

27 Januari 2016 | Nieuw Zeeland, Auckland

Hello from the other side lieve mensen,

Het is weer een hele tijd geleden dat ik een update heb geschreven. Ik moet zeggen dat de tijd hier echt voorbij vliegt. Ik ben ondertussen al bijna 5 maanden in Australië en Pete en Dawn zijn al weer op zoek naar een nieuwe Au Pair (dus mocht je interesse hebben je weet me te vinden haha). Het gaat nog steeds goed met me en Australië verveeld nog steeds niet.

Laat ik wat vertellen over mijn reis naar Nieuw Zeeland. Vlak na mijn verjaardag zijn Pete en de kinderen vertrokken naar Pete zijn ouders die 8 uur verderop in Victoria wonen. Dawn moet studeren en werken dus blijft thuis. En ik ben 4 december vertrokken naar Nieuw Zeeland om daar rond te gaan reizen met tante Diana en Niek waar ik ontzettend veel zin in had. Ze zeggen dat Nieuw Zeeland een fantastisch mooi land is en na mijn reis ben ik het daar helemaal mee eens. 4 december vloog ik vanuit Sydney naar Christchurch en na een lange rij bij de douane (veel Aziaten die geen Engels konden en maar 1 tolk, dus dat schoot niet op) zag ik een enthousiaste tante Diana staan zwaaien en Niek fotograferen. Ze liepen in korte broek wat een goed teken was, ik had niet naar het weer gekeken en had verwacht dat het wat kouder zou zijn dan Australië maar dat viel 100% mee. Wat leuk om hun aan de andere kant van de wereld te zien! Eenmaal in de auto reden we naar de ouders van Jessica (de schoonzus van Niek) die 20 minuten buiten Christchurch wonen op een mooie boerderij waar ze veel walnoten bomen hebben. Ze hadden een lekkere maaltijd voor ons klaar gemaakt en het was een erg gezellige avond.

De volgende dag was het 5 december en hadden Wilma en Nelson klompen met cadeautjes voor ons klaar gezet. Wilma is Nederlands en kent dus onze sinterklaas traditie. We kregen wat leuke Nieuw Zeelandse cadeautjes (theedoeken en chocola voor tante Diana en mij en een Kiwi onderbroek voor Niek). Na het ontbijt zijn we gelijk op pad gegaan en heb ik al gelijk een mooi stukje van Nieuw Zeeland gezien. Prachtige baaien met helder blauw water. Ook een Frans achtig dorpje bezocht, erg gezellig. Op de terugweg zijn we Christchurch in gegaan. 5 jaar geleden hebben ze daar een aardbeving gehad. Het was schokkend om te zien dat het centrum nog steeds een enorme puinhoop is. Ze zijn wat dingen aan het opbouwen maar veel ligt nog in puin. Gebouwen waarbij de gordijnen naar buiten wapperen en opgestapelde zeecontainers die gevels proberen overeind te houden of in ieder geval niet op de weg te laten vallen. Ze proberen het wat op te leuken door graffiti op bepaalde plekken te spuiten. Toch blijft het een beetje triest.

6 december stonden we vroeg op om te skypen met de family in Zeeland. Sinterklaas zou langs komen en papa zou zorgen dat wij het ook konden mee maken. Het was super leuk om de family te zien en om dit samen met tante Diana en Niek in Nieuw Zeeland te kunnen vieren. We hadden allemaal nog chocolade pepernoten mee genomen en van Wilma hadden we speculaas gekregen. Er was wat vertraging op de lijn en terwijl wij dachten gewoon mee te zingen bleek dat wij het allemaal een beetje laat aan het meezingen waren wat die anderen weer grappig vonden. Gezellig om ze zo allemaal bij elkaar te zien. Het was tevens tijd om na een rondleiding over de walnotenfarm te vertrekken. Tante Diana had verteld dat ze de Rugby wel een leuke sport vond waarbij Nelson bijna een dansje maakte en tante Diana een dikke knuffel gaf om vervolgens een All Blacks (het Nieuw Zeelandse rugby team) vlag voor de auto te geven. Dus sindsdien reden we dus rond met een All Blacks vlag op onze auto (hij heeft het helemaal tot Auckland gered haha).

De weg naar Kaikoura was prachtig en het laatste stukje was langs de kust. Kaikoura staat bekend om de wildlife in de zee. Zo zijn er veel fur seals (Nieuw Zeelandse zeehonden), hector dolfijnen en walvissen. We besloten om net voor Kaikoura even te stoppen. En daar heb ik mijn eerste fur seal gezien (in Kaikoura is een fur seal kolonie waar we er super veel hebben gezien, het zijn leuke beesten maar wat een stank brengen die met zich mee zeg, bah haha). En net op het moment dat we weg rijden van het parkeerterrein zie ik iets uit de zee omhoog springen. Dus we stoppen en ja hoor, daar zijn de dolfijnen om hoog aan het springen. Wat een fantastisch gezicht. Vervolgens hebben we daar dus nog een hele tijd naar staan kijken.

De volgende dag zijn we op een boot gegaan om walvissen te gaan spotten. We gingen op zoek naar de spermwhale die een stipte routine heeft: 45 minuten jagen onder water en 10 minuten ademen boven water. Ondertussen luisterden de experts onderwater naar de locatie van de spermwhale zodat we goed zicht zouden hebben als hij boven zou komen. Om ons heen vlogen allerlei vogels en zo ook de albatros. Ze zijn gigantisch en zo mooi om ze zo vlak boven het water te zien vliegen. Het was goed vermaak terwijl wij wachten op de walvis. Na 40 minuten was daar eindelijk de walvis. Zo bijzonder om het van zo dichtbij te zien. Hij lag daar rustig adem te halen en water te spuiten en na 10 minuten dook hij weer onder en zag je hem sierlijk met zijn staart omhoog naar beneden duiken. Zo’n mooi zicht met de besneeuwde bergen op de achtergrond.

In Picton hebben we de boot naar het Noordereiland genomen. Ik heb maar een klein stukje van het Zuidereiland gezien, maar het was prachtig. Het valt me op dat net als in Australië iedereen hier in Nieuw Zeeland ook allemaal zo aardig en behulpzaam zijn. Zo leuk is dat! De boottocht was prachtig langs fjorden en er zwommen zelfs dolfijntjes mee. Ook bij aankomst in Wellington zwommen er weer dolfijntjes. We hebben een middag door Wellington gelopen. Eerst een lunch op een mooi uitzicht punt en daarna hebben we het centrum bezocht. Het is een grote stad en ook gezellige stad vond ik. Het was een warme dag dus we konden lekker onze korte broek aan. Allemaal hadden we wel zin in een ijsje dus gingen we op zoek naar een ijskraam. Wat hebben we gelachen op onze zoektocht en uiteindelijk onder een kerstboom met meer dan 25 graden een heerlijke frozen yoghurt gegeten. Vervolgens hebben we in het slechtste motel van de hele reis geslapen. Ik was blij dat we daar de volgende ochtend weer vertrokken. We hadden zo’n 400km voor de boeg naar Taupo waar we een huisje voor 2 nachten hadden geboekt (elke dag naar een andere plek reizen is toch best wel vermoeiend dus dit was best lekker). Onderweg reden we langs 2 bekende bergen: Mount Ruapehu en mount Ngauruhoe (dit is de berg uit de film van Lord of the Rings). We kan daar verschillende wandelingen maken en we besloten om met een stoeltjes lift omhoog te gaan. We hadden ons dik aangekleed want er lag sneeuw en de wind omhoog was erg koud. Het is vulkanisch landschap en was prachtig, van veel groen wat we in de reis ernaartoe al gezien hadden die dag gingen we naar kaal, donkerbruin bijna zwart landschap. Ik heb zulk landschap nog nooit in het echt gezien en het was erg bijzonder! Leuk om ook even in de sneeuw rond te lopen aangezien ik dit jaar de winter oversla (hoewel ik dat totaal niet erg vind haha). En na een heerlijke chocolademelk zijn we weer terug naar beneden gegaan op weg naar Taupo.

In Taupo hebben we het een beetje ‘rustiger’ aan gedaan. We hadden een heerlijk huisje met bubbelbad en het weer was goed, zelfs nog even op het strand gelegen hoewel dat toch wel frisjes was. We hebben wat lokale activiteiten gedaan waaronder de Huka Falls. Dit is een waterval die met een enorme kracht door een kleine doorgang stroomt.

In Tauranga zouden we Nieks broer Peter en schoonzus Jessica ontmoeten om daar een weekend met door te brengen. We zijn vroeg vertrokken in Taupo omdat we onderweg langs een geiser zouden rijden. Dit was de meest stipt geiser ter wereld werd er in de gids verteld dus om 10 uur zaten we daar dan met zo’n 200 andere personen allemaal met hun camera in de aanslag. Het voelde aan alsof ze straks op een knopje zouden drukken en de geiser tot werking zouden brengen. En ja hoor, na een paar minuten kwam een man (hij stond recht naast de geiser) wat uitleg geven over de geiser en hij vertelde dat als hij de geiser tot werking wilde brengen hij er zeep bij zou gooien. Zo gezegd zo gedaan en daar hadden we de prachtige geiser. Het was tof om een geiser te zien maar een beetje jammer dat het op zo’n onnatuurlijke manier moet gaan met zo veel mensen erom heen. Gelukkig was er bij die geiser een super mooi park Whei-o-topau met geothermal wonders. Veel super hete baden met kleuren van helder blauw tot oranje tot gifgroen. Ook borrelende modderpoelen en zwavelstank mocht niet ontbreken. Het was een hete dag maar de wandeltocht door dit park was prachtig! Ook dit soort landschap met de geothermal pools had ik nog nooit gezien, en zo bijzonder om te zien dat het allemaal natuurlijk is.
In Tauranga hebben we een gezellig weekend gehad met Peter en Jessica. Helaas was het een beetje regenachtig maar dat weerhield ons er niet van om een wandeltocht naar de Weirerefalls te doen. Het groen in het bos er naar toe was prachtig doordat het water erop was gevallen. Het was een pittige klim en na ongeveer een uur bereikten we het punt waar we de watervallen konden zien. Ze waren wat ver weg maar het was mooi! De avonden in ons huisje brachten we door met wat drankjes en het spelletje Cards Against Humanity. Dit is een super grappig spelletje waarbij je met worden die je via kaarten krijgt een zin moet afmaken. Helaas is mijn Engels maar ook het Engels van tante Diana niet zo goed dat we alle woorden snapte, wat het nog wat grappiger maakte. Wat hebben we gelachen haha.

Na ons Tauranga weekendje zijn we door gereden naar Whitianga (a.k.a. wifitanga). Dit ligt in de Coromendel streek. Dit staat bekent om zijn prachtige kust lijn en de Cathederal Cove die je daar kan bezoeken. We hebben een boottocht gedaan waarbij we de kust vanaf het water hebben kunnen bewonderen en ook hebben we een wandeltocht naar Cathederal Cove gedaan. Op een nabij gelegen strandje kon je ook je eigen warm waterpool graven. Er is een bepaald stukje strand waar warm water is. Dit is alleen maar te doen als het laag water is. De moteleigenaar had ons al gezegd dat we er op tijd bij moesten zijn en ook kregen we de waarschuwing dat we moesten uitkijken met het water want op sommige plekken kon het wel 60 graden zijn. Dus met ons schepje en handdoek op pad maar al bij aankomst op het strand zagen we het al, te veel mensen op een te klein stukje strand. Het zag er eigenlijk belachelijk uit, gekken werk haha. Niek en ik hadden er al snel genoeg van en hadden geen zin om het ook te gaan proberen. Tante Diana zag er gelukkig wel de lol van in en heeft genoeg foto’s genomen haha.

Omdat we deze vakantie super veel hebben gereden, gezien en gedaan besloten we een relax dagje in te plannen. In Whitianga was er een natural spa, wat betekend dat het warme water wordt opgepompt vanuit de grond, waar ze dit geothermal water hebben gevonden. Een heel relax en mooi plekje met heerlijk warm water. Lekker eten, cocktails, een massage en we kregen zelfs gratis champagne van de eigenaar. We gingen helemaal relaxed weer terug naar ons motel, wat heb ik goed geslapen die nacht zeg.

Op weg naar Auckland zijn we nog langs prachtige stranden gereden en hebben we een strand uit de top 10 van mooiste stranden ter wereld bezocht (ik vond het een beetje overdreven, het was een prachtig strand net zo als vele andere stranden hier in Nieuw Zeeland of Australie). Nog lekker een strandwandeling gemaakt met tante Diana. En daarna was het dan echt tijd om Auckland te bezoeken. We verbleven in Peter en Jessica’s appartement, waar ’s avonds al snel weer Cards Against Humanity op tafel kwam.

De volgende ochtend was het al weer mijn laatste dagje in Nieuw Zeeland. We besloten om Auckland in te gaan en daar lekker wat rond te lopen. Een leuke stad wat me een beetje aan Sydney deed denken met de havens enzo. ’S Avonds hebben we heerlijk gegeten in een schattige restaurantje en zagen we Auckland by night. Omdat het al bijna kerst is waren er wat huizen versierd en als verrassing reed Jessica met de auto door een straat die bekent staat om zijn mooie kerstversieringen. Het was prachtig en ik denk dat ik nog nooit zo iets heb gezien. Overal liepen mensen, auto’s reden langzaam, er stonden bandjes en koren voor de huizen kerstliedjes te zingen en op elk huis hing kerstversiering. Het voelde net alsof ik door de set van een Amerikaanse kerstfilm reed. Zo leuk. Een mooie afsluiting van mijn Nieuw Zeeland avontuur.

De volgende ochtend vroeg 2 weken na mijn aankomst in Nieuw Zeeland heeft Niek mij naar het vliegveld gebracht en zou voor mij het nieuwe avontuur, een paar daagjes Melbourne starten. Maar daarover vertel ik in een volgende blog meer. Deze is al veel te lang geworden haha.

Nieuw Zeeland, het land van verschillen, binnen 3 dagen van 30 graden met zon naar regen en zelfs sneeuw. Van een heel kaal, zwart landschap naar de prachtige groene varens. En wat heb ik ook genoten van de mooie zonsondergangen en de prachtige uitzichten onderweg.

Het was ontzettend leuk om met Niek en tante Diana door Nieuw Zeeland te touren, wat hebben we veel gelachen. De reis was niet het zelfde geweest als ik niet met mijn haar tussen de auto deur had gezeten, tante Diana niet de bubbels in het bubbelbad wat te vroeg had aan gezet waardoor het water door de hele badkamer vloog en ik niet met mijn stomme kop te veel met ijs bezig was geweest waardoor ik in mijn hoofd het woord icecream zag maar in werkelijkheid naar een sexshop Peaches en Cream wees, oeps.

Nieuw Zeeland een prachtige land. Tante Diana en Niek super bedankt voor dit onvergetelijke avontuur!!